okido yoga

okido Yoga

De oorsprong van Yoga-impulse ligt voornamelijk in de Japanse yogastroming “Okido Yoga”, genoemd naar de grondlegger Masahiro Oki (1921–1985). Hij legde de nadruk op het inzetten van oefeningen, voeding en meditatie om ons lijf weer te laten luisteren naar onze Levenskracht. Als kind weten we dat, echter verliezen we het contact met ons lijf naarmate we opgroeien uit het oog.

wat is er zo bijzonder aan Okido Yoga?
Er zijn veel yoga vormen en elke vorm heeft zijn eigen kwaliteit. Okido Yoga onderscheidt zich door:

  • de focus te leggen op het voelen van je Levenskracht.
  • de oefeningen zijn soms heel rustig, de nadruk ligt dan op houding (‘asana’s’) en op ademhaling (‘pranayama’). Echter om balans te maken zijn de oefeningen soms ook stevig. Dan wordt er voor gekozen om veilige grenzen op te zoeken en te ervaren. Dat onderdeel noemen we ‘Kyoka-Ho’.
  • een ander onderscheidt is dat er zo nu en dan samen gewerkt wordt tijdens de lessen.
  • en we leggen de nadruk op ‘plezier’ in de oefeningen. Het leven is serieus genoeg. Lachen is gezond. Een oefening “slap van het lachen” heeft een positief effect op onze ademhaling, de aanmaak van endorfine, serotonine en dopamine. Het geeft ons een prettig, ontspannen gevoel.

In de lessen wordt met name aandacht besteed aan de oefeningen, ademhaling en meditatie.

wat zou er gebeuren als we ons lijf goed trainen en ontwikkelen? Alle gebieden zijn dan goed doorbloed en warm. Mocht er dan iets gebeuren zoals een valpartij etc, dan is de kans op letsel aanmerkelijk kleiner dan zonder training. En als er letsel ontstaan is, regenereert het veel sneller. Alle reden om ons lijf goed te trainen. Oki sprak in dit geval vaak over ‘a natural state of our body’. Een natuurlijk lijf is instaat snel te reageren op onverwachte situaties.

Recente berichten